درتعریف
برای شکلدهی یک زنجیره تأمین و مدیریت بهینه آن باید ۵ گام اصلی را در نظر گرفت که عبارتاند از:
بخش راهبردی زنجیره تأمین برنامهریزی است. شرکتها برای مدیریت منابع خود در جهت پاسخگویی به تقاضای مشتریان به راهبردی نیاز دارند.بخش بزرگی از برنامهریزی مدیریت زنجیره تأمین طراحی دستهای ازمعیارها و ویژگیها برای پایش زنجیره تأمین است تا کارآمد باشدهزینهها را کم کند و کیفیتو ارزش بالاتری را برای مشتریان به همراه داشته باشد.
پس از برنامهریزی شرکتها باید تأمینکنندگان کالاها و خدمات موردنظرشان را انتخاب کنند.بهاینترتیب مدیران زنجیره تأمین فرآیندهای قیمتگذاری تحویل و پرداخت را برای تأمینکنندگان طراحی کرده و دستهای از معیارها را برای پایش و بهبود روابط با تأمینکنندگان طراحی میکنند.سپس میتوانند فرآیندهایی را برای مدیریت انبار کالاهای تولیدشده ایجاد کنندکه شامل دریافت وتأیید ارسال محموله انتقال مواد اولیه به واحدهای تولیدی و تأیید پرداخت به تأمینکنندگان باشد.
در این مرحله فعالیتهای لازم جهت تولید کنترل کیفی بستهبندی و آمادهسازی جهت ارسال مرسوله را برنامهریزی کنید.سطح کیفیت، خروجی تولید و بهرهبرداری کارگران و کارمندان را اندازهگیری کنید.
بخشی از زنجیره تأمین که عموماً تدارکات
این بخش یکی از چالشبرانگیزترین بخشهای زنجیره تأمین است.مسئولین برنامهریزی زنجیره تأمین باید شبکهای منعطف و پاسخگو برای مرجوع کردن محصولات معیوب ایجاد کنند و به مشتریانی که در استفاده از محصول دچار مشکل شدهاندخدمات پشتیبانی ارائه کنند.
پیادهسازی دانش زنجیره تأمین و مدیرت آنیکی از مراحل مهم و حیاتی در چرخه تولید و مصرف توسط مصرفکننده نهایی یک محصول یا خدمت است. اگر این زنجیره ناقص باشد و بهطور صحیح مدیریت نشود و آنطور که باید این چرخه طی نشود در مراحل ابتدایی کار هرکدام از فرآیندها دچار نقصهایی میشوند که تولید کلیو نهایی را با مشکل روبرو میسازد.
اینجاست که علم مدیریت زنجیره تأمین و در کنار آن علم فناوری اطلاعات به کمک میآید و با مدیریت صحیح این فرآیند و استفاده از فناوریهای اطلاعاتی برای بالا بردن هر چه بیشتر بهرهوری این چرخه مدیران را یاری میرسانداما نکته اینجاست که چگونه باید مدیران را با این علوم آشنا ساخت واین باور را درآنها ایجاد کرد که این علوم راهگشای بسیاری از مشکلات آناندراین فرآیند و در این زنجیره هستند.
زنجیرههای تأمین همه در مورد جریان هستند. به عبارت سادهتر، این سیستم همیشه به دنبال زمان کوتاهتر بین تولید محصول و تحویل آن به مشتری چشمانتظار است. برای رسیدنبه این هدف باید به متغیرهای زیادی توجه داشت که لازم است با حداکثر کارایی همراه باشد.رعایت این متغیرها به کاهش زمان تحویل محصول کمک میکند.
بهعنوانمثالکیفیت موادبهکاربرده شده برای تولیدمحصول نهایی موردنظر مشتری ازجمله این متغیرهاست که باید ارزیابی و بررسی شود.تنها این موضوع نیست بلکه کارشناسان زنجیره تأمین باید نوسانات تقاضا،موجودی و سازمان را در نظر داشته باشندو همچنین از اهمیت و تأثیرگذاری حملونقل کالاها و کنترل هزینهها در پایینترین میزان ممکن غافل نباشند.
در این فرآیندها نباید از اهمیت انتقال اطلاعات غافل شد و باید دقت کرد تا جریان دادههادر زنجیره تأمین بهخوبی اتفاق بیفتدچرا که ارتباط ناقص و ناکافی میتواند باعث مشکلات هزینه،پایین بودن سطح خدمات به مشتری و تعاملات نادرست و غیراصولی عرضهکننده شود.هرمدیریتی مم است تا اطلاعات موجوددر سازمان را تاوایی که لازم است در دسترس قرار دهد و مبتنی بر یک مدیریت دانش اصولی این اطلاعات جریان داشته باشد.چنین رویکردی باعث میشود تا مشکلات بهخوبی شناسایی و بررسی شوند و برای آینده برنامهریزی درستی در نظرگرفته شود.
دستگاههای مدیریت زنجیره تأمین همه ابزارها و ویژگیهای لازم برای تقویت جریان اطلاعات، مواد و محصولات در زنجیره تأمین را در خود گنجانده است. ارزیابی و تحلیل داده بهتازگی یکی از پرتکرارترین موضوعات در حوزه کسبوکارشده است.
درواقع بسیاری از سیستمهای نرمافزاری SCM ویژگیهایی دارند که مهمترین آنها پردازش روزانه زنجیره تأمین است تا اطلاعات مفیدی در اختیار تصمیمگیرندگان بگذارد.این ویژگی که مبتنی بر دادههای مشاهدهپذیر است استراتژیهای تحلیلی متفاوتی را در اختیار کاربر میگذاردتامتناسب با اندازه خروجی و پیچیدگی زنجیره تأمین اقدام کنند.سیستمهای دیگری هم هستند که چند گام جلوتر پیش میروندو ابزارهای پیشبینی بسیار کارآمدی را در اختیار مدیران میگذارندچشماندازهای تقاضا را بهصورت واقعی فراهم میکند.به یاد داشته باشیدکه یک SCM کارآمد با بخشهای بسیاری که همراه زنجیره هستند و بهواسطه کارایی یا ارزش پایین ناشی از افزایش هزینهها تعیین ارزش میشود میتواند درآمدها را بالا ببرد هزینهها را کم کند و بر خروجی یک شرکت اثر بگذارد.
به عبارتی
نقش تحول دیجیتال در مدیریت پخش مواد غذایی و دارویی
شرکت پخش مواد غذایی چقدر سودآور است؟
شرکت پخش موفق و کیفیت در زنجیره تأمین
2 تفاوت پخش مواد غذایی و پخش دارویی
توسعه توزیع با نرم افزار فروش و پخش مویرگی چگونه انجام میشود؟
زنجیره ,تأمین ,مدیریت ,تولید ,یک ,تحویل ,زنجیره تأمین ,در زنجیره ,را در ,و تحویل ,مدیریت زنجیره ,مدیریت زنجیره تأمین ,اهمیت انتقال اطلاعات ,نرمافزار مدیریت زنجیره
درباره این سایت